Jesteśmy dostępni 24/7, by zapewnić pełne wsparcie dla Twojego biznesu
Jeśli są Państwo zainteresowani współpracą lub mają jakiekolwiek pytania, prosimy o kontakt poprzez nasz formularz e-mailowy lub inne preferowane środki komunikacji.
Refinansowanie tachografów – breaking news!
Data:
Czas czytania:
13 min.
Refinansowanie tachografów
1 grudnia 2025 r. – data niecierpliwie wyczekiwana przez wielu przewoźników z całej Polski. To dziś o 10:00 rusza program refinansowania wymiany tachografów ze środków z KPO. Tymczasem na stronie ARiMR (Agencji odpowiedzialnej za przeprowadzenie całego procesu) pojawiła się obszerna instrukcja składania wniosków. Jej długość może niektórych przerazić, jednak Agencja starała się krok po kroku opisać całą procedurę. Zachęcam do wypełniania wniosku postępując według wskazanych zaleceń.
Przy okazji warto pamiętać:
Nabór wniosków trwa do 31 stycznia 2026 r. – wniosku nie trzeba składać dzisiaj.
Środki zarezerwowane na ten cel są na tyle duże, że pieniędzy z pewnością wystarczy. Należy zadbać przede wszystkim o poprawność złożonych oświadczeń a nie o tempo.
W pierwszym naborze refinansowanie można uzyskać na maksymalnie 10 aut zgłoszonych do licencji wspólnotowej.
1 grudnia 2025 r. – data niecierpliwie wyczekiwana przez wielu przewoźników z całej Polski. To dziś o 10:00 rusza program refinansowania wymiany tachografów ze środków z KPO. Tymczasem na stronie ARiMR (Agencji odpowiedzialnej za przeprowadzenie całego procesu) pojawiła się obszerna instrukcja składania wniosków. Jej długość może niektórych przerazić, jednak Agencja starała się krok po kroku opisać całą procedurę. Zachęcam do wypełniania wniosku postępując według wskazanych zaleceń.
Przy okazji warto pamiętać:
Nabór wniosków trwa do 31 stycznia 2026 r. – wniosku nie trzeba składać dzisiaj.
Środki zarezerwowane na ten cel są na tyle duże, że pieniędzy z pewnością wystarczy. Należy zadbać przede wszystkim o poprawność złożonych oświadczeń a nie o tempo.
W pierwszym naborze refinansowanie można uzyskać na maksymalnie 10 aut zgłoszonych do licencji wspólnotowej.
Zgodnie z przedstawioną informacją wnioski w sprawie refinansowania wymiany tachografów będzie można składać od 1 grudnia 2025 r. dokładnie od godziny 10:00 do 31 stycznia 2026 r. poprzez dedykowany formularz elektroniczny, który zostanie opublikowany przez ARiMR na PUE pod adresem https://epue.arimr.gov.pl/.
Wspomniany formularz nie jest jeszcze dostępny i prawdopodobnie pojawi się na stronie dopiero w momencie rozpoczęcia naboru.
Kwota dotacji
Na początku warto przypomnieć, że maksymalna kwota refinansowania na pojazd wyniesie nie więcej niż 3 tysiące złotych. Biorąc pod uwagę, że średni koszt wymiany urządzenia wahał się od 4 do 5 tysięcy złotych należy zakładać, że dotacja nie pozwoli na całkowite refinansowanie wszystkich poniesionych kosztów, aczkolwiek pokryje ich znaczną część. Jeżeli przewoźnikowi udało się wymienić tachograf po niższej cenie niż 3 tysiące złotych, kwota wsparcia będzie odpowiadać faktycznie poniesionym kosztom.
I tutaj chciałbym uspokoić wszystkich, którzy 1 grudnia zamierzają odświeżać stronę ARiMR co sekundę. Łączna pula środków, którą zdecydowano się przeznaczyć na realizację inwestycji jest niemała - 319 678 800,00 zł. Umożliwi to objęcie wsparciem 106 599 pojazdów użytkowanych przez polskich przewoźników drogowych, w których wymieniono tachografy na najnowsze urządzenia rejestrujące. Z informacji pozyskanych z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego wynika, że w połowie sierpnia 2025 r. łączna liczba wszystkich „aktywnych” pojazdów zgłoszonych do licencji wspólnotowych potencjalnie objętych obowiązkiem wymiany tachografów wyniosła 294 735. Niemniej należy wspomnieć, że ww. liczba pojazdów uwzględniała również nowe pojazdy już wyposażone w docelowe tachografy, które nie podlegały wymianie. Szacuje się, że w Polsce w uprawnionych warsztatach wymieniono ok. 150 000 tachografów.
Wniosek jest zatem prosty – pieniędzy powinno wystarczyć.
Pojazdy objęte wsparciem
W pierwszym naborze refinansowanie będzie można uzyskać na 10 pojazdów zgłoszonych do licencji wspólnotowej, w których wymieniono tachograf na G2V2 w terminie od 21 sierpnia 2023 r. do 17 listopada 2025 r. Jeżeli środki nie zostaną wyczerpane, to dofinansowanie obejmie pozostałe wymienione tachografy w danej firmie.
Tu ciekawostka – data 17 listopada 2025 r. pojawiła się w regulaminie naboru mimo tego, że na etapie konsultacji Ustawodawca twierdził, że wsparciem obejmie jedynie tachografy wymienione w terminie tj. do 18 sierpnia 2025 r.
Stwierdzić trzeba natomiast jasno, że wsparcie będzie mogło być udzielone na pojazdy zgłoszone do licencji wspólnotowej, w których trzeba było dokonać wymiany tachografu. Nie obejmie ono zatem pojazdów nowych, w których już był zamontowany tachograf G2V2.
Wniosek o refinansowanie
Tak jak wspominałem, w momencie tworzenia artykułu, oficjalny wzór wniosku nie jest jeszcze dostępny. Nie mniej, w regulaminie podano jakie informacje trzeba będzie w nim umieścić oraz jakie dokumenty dołączyć.
Wniosek będzie musiał zawierać:
Dane dotyczące uprawnionego przewoźnika drogowego:
firmę lub imię i nazwisko oraz siedzibę i adres albo adres zamieszkania,
numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer REGON,
numer licencji wspólnotowej,
numer teczki uprawnionego przewoźnika drogowego w systemach teleinformatycznych prowadzonych przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego,
numer rejestracyjny właściwego pojazdu,
numer identyfikujący inteligentny tachograf,
numer rachunku bankowego,
dane osoby uprawnionej do reprezentowania uprawnionego przewoźnika drogowego i do logowania do systemu teleinformatycznego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zawierające jej imię i nazwisko, adres zamieszkania i numer PESEL;
Dane dotyczące uprawnionego instalatora lub warsztatu:
firmę lub imię i nazwisko podmiotu posiadającego zezwolenie,
numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer REGON,
numer zezwolenia danego warsztatu;
Oświadczenie uprawnionego przewoźnika drogowego, że wskazany we wniosku właściwy pojazd został wyposażony w inteligentny tachograf;
O ile większość danych, które zostały wymienione w regulaminie są dostępne bez żadnego problemu, o tyle pozyskanie niektórych może być nieco trudniejsze.
Numer teczki uprawnionego przewoźnika
GITD nadaje każdemu przewoźnikowi odpowiedni numer teczki, który to identyfikuje przewoźnika w systemach teleinformatycznych Inspektoratu. Informacja o tym, jaki numer teczki nadano danemu przewoźnikowi znajduje się najczęściej na dokumentach, które otrzymuje się od GITD. Jeżeli jednak taki numer nie jest znany przewoźnikowi, to najprościej uzyskać go logując się do portalu iBTM.
Co ciekawe, taka nazwa nie pojawia wprost w Rozporządzeniu 2016/799 ustanawiającym wymogi dotyczące budowy, sprawdzania, instalacji, użytkowania i naprawy tachografów oraz ich elementów składowych. Nie mniej należy wnioskować, że Ustawodawcy chodzi o numer jednoznacznie identyfikujący tachograf, który znajdziemy na wydruku danych technicznych z urządzenia w sekcji „Dane identyfikacyjne tachografu”.
Zgodnie z regulaminem naboru, do wniosku dołącza się jeszcze:
faktury potwierdzające koszty związane z wyposażeniem pojazdu, w tachograf inteligentny,
wydruk danych technicznych z inteligentnego tachografu, w jaki został wyposażony właściwy pojazd
wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie przewoźnik otrzymał w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie pomocy, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
Podsumowanie
Nowe przepisy dotyczące refinansowania wymiany tachografów wreszcie przynoszą przewoźnikom nadzieje na odzyskanie części zainwestowanych środków. Wnioski będzie można składać od 1 grudnia 2025 r. do 31 stycznia 2026 r. wyłącznie przez formularz elektroniczny ARiMR, a maksymalna wysokość wsparcia to 3 000 zł na pojazd. Dostępna pula środków — ponad 319 mln zł — powinna w pełni zabezpieczyć potrzeby rynku, obejmując znaczną część tachografów wymienionych w Polsce.
Pomimo pewnych wątpliwości, poprawne złożenie wniosku nie powinno przysparzać firmom większych problemów. Należy się jednak do niego odpowiednio przygotować.
Przewoźnicy współpracujący z firmą DRIVIA mogą liczyć na bieżące wsparcie dyżurujących ekspertów.
Specjalista ds. czasu pracy kierowców, szkoleniowiec
Tachografy
13 min.
Refinansowanie wymiany tachografów
14 października w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie refinansowania kosztów wymiany tachografów dla przewoźników. Tym samym stało się jasne, że długo wyczekiwana pomoc nadejdzie. Pozostawało pytanie – kiedy i na jakich zasadach? Całe szczęście na kolejne informacje nie trzeba było długo czekać. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), która będzie odpowiedzialna za rozdysponowanie środków, uchyliła rąbka tajemnicy i przedstawiła regulamin składania wniosków oraz podała konkretne daty. Czy to znaczy, że wszystkie wątpliwości zostały rozwiane?
Tegoroczna edycja była nie tylko okazją do prezentacji oferty wystawców, ale również do debat, wymiany doświadczeń i merytorycznych dyskusji na temat przyszłości transportu. Nie zabrakło także rozmów o wyzwaniach, z jakimi branża mierzy się na co dzień – od rosnących kosztów działalności, przez problemy kadrowe, po zmieniające się przepisy i wymogi związane z cyfryzacją oraz ekologią.
W dyskusjach i panelach aktywnie uczestniczyli przedstawiciele DRIVIA Centrum Obsługi Transportu.
Debata
W debacie „Rozliczanie czasu pracy kierowców – czyli jak liczyć, żeby przetrwać i… się nie przeliczyć?” głos zabrał Marek Dorabiała, CEO Drivia, który zwrócił uwagę na znaczenie rzetelnego prowadzenia dokumentacji, właściwego konstruowania umów z kierowcami oraz prawidłowego rozliczania czasu pracy kierowców. Podkreślił, że te elementy stanowią podstawę bezpieczeństwa prawnego i finansowego każdej firmy transportowej, a ich niedopilnowanie może prowadzić do poważnych konsekwencji podczas kontroli czy sporów z pracownikami, szczególnie teraz w obliczu wprowadzanych zmian w zakresie uprawnień PIP.
Prelekcja
Z kolei podczas swojego wystąpienia Michał Pasik, ekspert Drivia, omówił kluczowe wyzwania, z jakimi mierzy się branża przewozów rzeczy pojazdami o DMC do 3,5 tony. Prelegent skupił się na kwestiach uzyskiwania licencji transportowych, rozliczania czasu pracy kierowców oraz obowiązku montażu tachografów. W oparciu o doświadczenia firmy Drivia, która na co dzień wspiera przewoźników w zakresie rozliczeń czasu pracy oraz obsługi kadrowo-płacowej, zaprezentował również praktyczne przykłady i problemy, z jakimi borykają się przedsiębiorcy w codziennej działalności transportowej.
Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy odwiedzili stoisko DRIVIA i wzięli udział w rozmowach, prelekcjach oraz panelach dyskusyjnych. Cieszymy się, że mogliśmy wspólnie wymieniać doświadczenia i inspirować się do dalszego rozwoju branży.
Do zobaczenia podczas kolejnej edycji TransLogistyka Poland 2026 – już dziś zapraszamy do udziału!
13 min.
Jesteśmy częścią branży, która się rozwija – relacja z Targów TransLogistyka Poland 2025
Targi TransLogistyka Poland 2025 po raz kolejny potwierdziły, że są najważniejszym wydarzeniem branży transportowej, logistycznej i spedycyjnej w Polsce. Przez trzy dni hale wystawowe wypełniły się setkami stoisk firm prezentujących nowoczesne rozwiązania, technologie i usługi wspierające sektor TSL.
Jesteśmy tam – z wiedzą, doświadczeniem i dobrym nastawieniem
Na naszym stoisku zaprezentujemy kompleksowe rozwiązania dla firm transportowych – od rozliczania czasu pracy kierowców, przez obsługę kadrowo-płacową, aż po wsparcie w zakresie uzyskiwania licencji transportowych. Ale przede wszystkim będzie to miejsce, gdzie można nas po prostu poznać – ludzi, którzy tworzą Drivię i na co dzień pomagają firmom z branży działać sprawniej i zgodnie z przepisami.
Nasza prelekcja: Rewolucja na rynku przewozów do 3,5 tony
📍 Hala 3, godz. 13:10, 5 listopada 2025 r.
Podczas prelekcji Michał Pasik, nasz specjalista ds. czasu pracy kierowców i szkoleniowiec, opowie o kluczowych wyzwaniach, z jakimi mierzy się branża przewozów rzeczy pojazdami o DMC do 3,5 tony. Poruszy tematy licencji transportowych, rozliczania czasu pracy oraz obowiązku montażu tachografów. Na przykładach z naszej praktyki pokażemy, z jakimi trudnościami spotykają się przewoźnicy i jak sobie z nimi radzić.
Nasz udział w debacie: Rozliczanie czasu pracy kierowców – czyli jak liczyć, żeby przetrwać i… się nie przeliczyć?
📍 Hala 3, godz. 15:20, 4 listopada 2025 r.
W debacie weźmie udział Marek Dorabiała, nasz CEO i założyciel Drivia. Podzieli się doświadczeniem i spojrzeniem na rozliczanie czasu pracy kierowców w kontekście aktualnych przepisów i wyzwań, jakie stoją przed branżą.
Do zobaczenia w Warszawie!
Zachęcamy, by zajrzeć na nasze stoisko, porozmawiać, zasięgnąć porady i dowiedzieć się więcej o tym, jak możemy wspierać Waszą firmę. Spotkajmy się na Trans Logistica Poland 2025 – hala 4, stoisko E4.
Do zobaczenia!
13 min.
Spotkajmy się na Trans Logistica Poland 2025!
Już w dniach 4–6 listopada 2025 roku będzie nas można spotkać podczas Trans Logistica Poland w Warszawie! Znajdziecie nas w hali 4, na stoisku E4, gdzie czekać będzie nasz zespół – gotowy do rozmowy, wymiany doświadczeń i pokazania, jak wspieramy przewoźników w codziennych obowiązkach.
Zapisz się na nasz newsletter
Thank you. Your request has been sent successfully.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Jesteśmy dostępni 24/7, by zapewnić pełne wsparcie dla Twojego biznesu
Jeśli są Państwo zainteresowani współpracą lub mają jakiekolwiek pytania, prosimy o kontakt poprzez nasz formularz e-mailowy lub inne preferowane środki komunikacji.
Formularz został wysłany poprawnie.
Wkrótce nasz specjalista skontaktuje się z Państwem.
Oops! Something went wrong while submitting the form.