Licencje transportowe
Licencje transportowe
Przedsiębiorstwo rozpoczynające działalność w zakresie transportu drogowego zazwyczaj musi uzyskać odpowiedni dokument potwierdzający posiadanie wymaganych uprawnień. Rodzaj tego dokumentu, procedura uzyskania oraz związane z tym opłaty zależą od specyfiki planowanych przewozów. Aby określić właściwe wymagania, należy uwzględnić kilka czynników
Zwolnienie z uzyskania licencji
Niektóre rodzaje przewozów nie wymagają uzyskania żadnego dodatkowego dokumentu urzędowego. To znaczy, że przedsiębiorca może legalnie rozpocząć działalność bez licencji na przewóz. Tak będzie w firmach wykonujących transport:
- zarobkowy, pojazdami do przewozu rzeczy o dmc do 3,5 tony po kraju (do 2,5 tony międzynarodowo)
- niezarobkowy, pojazdami do przewozu rzeczy o dmc do 3,5 tony po kraju i międzynarodowo oraz samochodami osobowymi
W pozostałych przypadkach Ustawa o transporcie drogowym narzuca na firmę obowiązek skierowania do urzędu wniosku o udzielenie stosownej licencji.
Transport zarobkowy – jakie licencje, gdzie uzyskać, koszt
Najważniejszym dokumentem w zarobkowym transporcie drogowym jest zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Jest ono wymagane w stosunku do firm wykonujących przewóz rzeczy pojazdami o dmc powyżej 3,5 tony (powyżej 2,5 tony w transporcie międzynarodowym) oraz autobusami. Warunki do uzyskania zezwolenia określa Rozporządzenie unijne o numerze 1071/2009 i są to:
Spełnianie przytoczonych wymagań dokumentuje się na specjalnych drukach urzędowych wraz z niezbędnymi załącznikami.
Uzyskanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego uprawnia do bezterminowego zarobkowego przewozu krajowego. W przypadku chęci świadczenia swoich usług poza granicami Polski, przewoźnik musi wnioskować dodatkowo o licencję wspólnotową wydawaną na 5 lub 10 lat. Co ważne, do udzielenia licencji wymagane jest posiadanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika. Upraszczając – żeby uzyskać „międzynarodówkę” trzeba posiadać „krajówkę”.
Urzędem właściwym w sprawie udzielenia zezwolenia jest starostwo powiatowe właściwe dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zaś w przypadku licencji – Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Firma może również złożyć wniosek o wydanie obydwu dokumentów jednocześnie – wówczas kieruje go bezpośrednio do GITD.
Cena uzyskania zezwolenia to 1000 zł oraz 110 zł za każdy wypis (wypis to dokument, który należy przechowywać w pojeździe podczas przewozu). Za licencję wspólnotową przedsiębiorca musi zaś uiścić dodatkowo kwotę 4000 zł (licencja na 5 lat) lub 8000 zł (licencja na 10 lat). Wypis z „międzynarodówki” wymaga opłaty w wysokości 440 lub 880 zł.
Transport na potrzeby własne – jakie licencje, gdzie uzyskać, koszt
Zupełnie inną ścieżkę powinni obrać przedsiębiorcy, którzy zamierzają wykonywać transport pomocniczo w stosunku do głównej działalności firmy. W takim przypadku, konieczne może okazać się uzyskanie zaświadczenia na przewozy na potrzeby własne.
Wyróżniamy zaświadczenia krajowe i międzynarodowe, które wydaje się niezależnie od siebie na czas nieoznaczony (krajowe)/na okres do 5 lat (międzynarodowe).
Urzędem właściwym w sprawie udzielenia krajowego zaświadczenia jest starostwo powiatowe właściwe dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zaś w przypadku wykonywania tras międzynarodowych – Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD).
Podstawą do pozytywnego rozpatrzenia wniosku jest przedstawienie wykazu pojazdów, którymi będzie wykonywany ten typ transportu oraz uiszczenie opłaty. Cena uzyskania zaświadczenia na przewozy na potrzeby własne nie przekracza 500 zł oraz 100 zł za wypis.
Zmiany w licencji
Zgodnie z przepisami, przewoźnik jest zobowiązany zgłaszać wszelkie zmiany w licencji lub w dokumentach, na podstawie których ją wydano. To z kolei oznacza, że urząd należy poinformować o takich kwestiach jak:
- nabycie nowego pojazdu lub zbycie pojazdu
- zmiana numerów rejestracyjnych aut
- zmiana osoby zarządzającej transportem
- zmiana nazwy lub adresu firmy
- zmiana adresu bazy eksploatacyjnej
- zmiana formy prowadzonej działalności
- przejęcie firmy w przypadku śmierci przedsiębiorcy
Do urzędu trzeba się również zwrócić w przypadku chęci uzyskania dodatkowego wypisu albo zdania nadmiarowego wypisu. Ustawodawca zastrzega bowiem, że przedsiębiorca nie powinien posiadać większej ilości wypisów niż liczba pojazdów, na które wykazano zdolność finansową.
Licencja spedycyjna – co to jest, jak ją uzyskać, koszt
Zacznijmy od tego, że licencja spedycyjna… nie występuje w polskim prawodawstwie. Jest to potoczna nazwa, którą zwykło się określać licencję na pośrednictwo przy przewozie. Uprawnia ona przedsiębiorcę do pośrednictwa w organizacji przewozów, ale nie do ich fizycznego wykonywania. Spedytor pełni rolę łącznika między nadawcą ładunku a przewoźnikiem – planuje transport, wybiera wykonawcę, negocjuje warunki, dba o dokumentację i nadzoruje przebieg przewozu, ale nie przewozi towarów samodzielnie.
Uzyskanie licencji na pośrednictwo pozwala legalnie wykonywać działalność zarówno w kraju jak i międzynarodowo. Wniosek należy skierować do starostwa właściwego dla miejsca prowadzenia działalności (pośrednictwo przy przewozie rzeczy) lub do GITD (pośrednictwo przy przewozie osób).
Ustawa o transporcie drogowym wskazuje, że rozpoczęcie działalności pośrednika przy transporcie rzeczy wiąże się ze spełnieniem następujących warunków:
- wyznaczenie osoby zarządzającej transportem z Certyfikatem Kompetencji Zawodowych
- zabezpieczenie finansowe działalności w kwocie 50 tyś. euro (np. sprawozdaniem finansowym lub środkami na rachunku bankowym)
- oświadczenie o niekaralności osoby/osób prowadzącej/cych działalność gospodarczą
Wysokość opłaty za licencję zależy od okresu na jaki ma być ona wydana i wynosi:
- 800 zł – opłata za licencję ważną od 2 do 15 lat
- 900 zł – opłata za licencję ważną od 15 do 30 lat
- 1000 zł – opłata za licencję ważną od 30 do 50 lat

O czym przeczytasz w artykule?
Licencje transportowe
Przedsiębiorstwo rozpoczynające działalność w zakresie transportu drogowego zazwyczaj musi uzyskać odpowiedni dokument potwierdzający posiadanie wymaganych uprawnień. Rodzaj tego dokumentu, procedura uzyskania oraz związane z tym opłaty zależą od specyfiki planowanych przewozów. Aby określić właściwe wymagania, należy uwzględnić kilka czynników
Zwolnienie z uzyskania licencji
Niektóre rodzaje przewozów nie wymagają uzyskania żadnego dodatkowego dokumentu urzędowego. To znaczy, że przedsiębiorca może legalnie rozpocząć działalność bez licencji na przewóz. Tak będzie w firmach wykonujących transport:
- zarobkowy, pojazdami do przewozu rzeczy o dmc do 3,5 tony po kraju (do 2,5 tony międzynarodowo)
- niezarobkowy, pojazdami do przewozu rzeczy o dmc do 3,5 tony po kraju i międzynarodowo oraz samochodami osobowymi
W pozostałych przypadkach Ustawa o transporcie drogowym narzuca na firmę obowiązek skierowania do urzędu wniosku o udzielenie stosownej licencji.
Transport zarobkowy – jakie licencje, gdzie uzyskać, koszt
Najważniejszym dokumentem w zarobkowym transporcie drogowym jest zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Jest ono wymagane w stosunku do firm wykonujących przewóz rzeczy pojazdami o dmc powyżej 3,5 tony (powyżej 2,5 tony w transporcie międzynarodowym) oraz autobusami. Warunki do uzyskania zezwolenia określa Rozporządzenie unijne o numerze 1071/2009 i są to:
Spełnianie przytoczonych wymagań dokumentuje się na specjalnych drukach urzędowych wraz z niezbędnymi załącznikami.
Uzyskanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego uprawnia do bezterminowego zarobkowego przewozu krajowego. W przypadku chęci świadczenia swoich usług poza granicami Polski, przewoźnik musi wnioskować dodatkowo o licencję wspólnotową wydawaną na 5 lub 10 lat. Co ważne, do udzielenia licencji wymagane jest posiadanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika. Upraszczając – żeby uzyskać „międzynarodówkę” trzeba posiadać „krajówkę”.
Urzędem właściwym w sprawie udzielenia zezwolenia jest starostwo powiatowe właściwe dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zaś w przypadku licencji – Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Firma może również złożyć wniosek o wydanie obydwu dokumentów jednocześnie – wówczas kieruje go bezpośrednio do GITD.
Cena uzyskania zezwolenia to 1000 zł oraz 110 zł za każdy wypis (wypis to dokument, który należy przechowywać w pojeździe podczas przewozu). Za licencję wspólnotową przedsiębiorca musi zaś uiścić dodatkowo kwotę 4000 zł (licencja na 5 lat) lub 8000 zł (licencja na 10 lat). Wypis z „międzynarodówki” wymaga opłaty w wysokości 440 lub 880 zł.
Transport na potrzeby własne – jakie licencje, gdzie uzyskać, koszt
Zupełnie inną ścieżkę powinni obrać przedsiębiorcy, którzy zamierzają wykonywać transport pomocniczo w stosunku do głównej działalności firmy. W takim przypadku, konieczne może okazać się uzyskanie zaświadczenia na przewozy na potrzeby własne.
Wyróżniamy zaświadczenia krajowe i międzynarodowe, które wydaje się niezależnie od siebie na czas nieoznaczony (krajowe)/na okres do 5 lat (międzynarodowe).
Urzędem właściwym w sprawie udzielenia krajowego zaświadczenia jest starostwo powiatowe właściwe dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zaś w przypadku wykonywania tras międzynarodowych – Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD).
Podstawą do pozytywnego rozpatrzenia wniosku jest przedstawienie wykazu pojazdów, którymi będzie wykonywany ten typ transportu oraz uiszczenie opłaty. Cena uzyskania zaświadczenia na przewozy na potrzeby własne nie przekracza 500 zł oraz 100 zł za wypis.
Zmiany w licencji
Zgodnie z przepisami, przewoźnik jest zobowiązany zgłaszać wszelkie zmiany w licencji lub w dokumentach, na podstawie których ją wydano. To z kolei oznacza, że urząd należy poinformować o takich kwestiach jak:
- nabycie nowego pojazdu lub zbycie pojazdu
- zmiana numerów rejestracyjnych aut
- zmiana osoby zarządzającej transportem
- zmiana nazwy lub adresu firmy
- zmiana adresu bazy eksploatacyjnej
- zmiana formy prowadzonej działalności
- przejęcie firmy w przypadku śmierci przedsiębiorcy
Do urzędu trzeba się również zwrócić w przypadku chęci uzyskania dodatkowego wypisu albo zdania nadmiarowego wypisu. Ustawodawca zastrzega bowiem, że przedsiębiorca nie powinien posiadać większej ilości wypisów niż liczba pojazdów, na które wykazano zdolność finansową.
Licencja spedycyjna – co to jest, jak ją uzyskać, koszt
Zacznijmy od tego, że licencja spedycyjna… nie występuje w polskim prawodawstwie. Jest to potoczna nazwa, którą zwykło się określać licencję na pośrednictwo przy przewozie. Uprawnia ona przedsiębiorcę do pośrednictwa w organizacji przewozów, ale nie do ich fizycznego wykonywania. Spedytor pełni rolę łącznika między nadawcą ładunku a przewoźnikiem – planuje transport, wybiera wykonawcę, negocjuje warunki, dba o dokumentację i nadzoruje przebieg przewozu, ale nie przewozi towarów samodzielnie.
Uzyskanie licencji na pośrednictwo pozwala legalnie wykonywać działalność zarówno w kraju jak i międzynarodowo. Wniosek należy skierować do starostwa właściwego dla miejsca prowadzenia działalności (pośrednictwo przy przewozie rzeczy) lub do GITD (pośrednictwo przy przewozie osób).
Ustawa o transporcie drogowym wskazuje, że rozpoczęcie działalności pośrednika przy transporcie rzeczy wiąże się ze spełnieniem następujących warunków:
- wyznaczenie osoby zarządzającej transportem z Certyfikatem Kompetencji Zawodowych
- zabezpieczenie finansowe działalności w kwocie 50 tyś. euro (np. sprawozdaniem finansowym lub środkami na rachunku bankowym)
- oświadczenie o niekaralności osoby/osób prowadzącej/cych działalność gospodarczą
Wysokość opłaty za licencję zależy od okresu na jaki ma być ona wydana i wynosi:
- 800 zł – opłata za licencję ważną od 2 do 15 lat
- 900 zł – opłata za licencję ważną od 15 do 30 lat
- 1000 zł – opłata za licencję ważną od 30 do 50 lat





