Baza wiedzy

Najnowsze analizy branżowe, porady i informacje, które pomogą Ci lepiej zrozumieć transport i logistykę.

Obowiązkowa wymiana tachografu – niezbędne daty

Przypomnijmy, że dokładne daty wymiany starszych tachografów cyfrowych i analogowych na tachografy inteligentne są znane już od ponad 4 lat, kiedy to ostatecznie przegłosowano i opublikowano Rozporządzenie 2020/1054 będące częścią tak zwanego Pakietu Mobilności. Wtedy też uznano, że rozwój nowych technologii, powszechna digitalizacja oraz potrzeba zapewnienia równych szans wszystkim przedsiębiorstwom transportowym wymusza przejście na urządzenia inteligentne szybciej, niż pierwotnie zakładano. Początkowo bowiem wymiana miała odbywać się w sposób naturalny – w nowych pojazdach instalowano nowe tachografy, zaś starsze pojazdy i tak prędzej lub później zostałyby wycofane z eksploatacji. Cały proces wymiany urządzeń oraz konkretne daty najlepiej widoczne będą na grafice:

Okres przejściowy

Jeżeli w pojeździe znajduje się zatem tachograf zamontowany przed czerwcem 2019 r. to datą graniczną wymiany urządzenia był 31 grudnia 2024 r. I to właśnie tej daty dotyczy całe zamieszanie. Na nieco ponad 10 dni przed końcem roku pojawił się bowiem raport ze spotkania Komisji Europejskiej, w którym uzgodniono 2-miesięczny okres przejściowy. W tym czasie, czyli do 28 lutego 2025 r. inspektorzy nie będą karać za brak wymiany tachografu a jedynie pouczać o istniejącym obowiązku. Niestety, ze względu na to, że tego typu raport nie ma mocy prawnej, nie ma żadnej gwarancji na to, że kontrolujący w innych krajach będą się do niego stosowali.Jak to zazwyczaj w transporcie bywa – czas pokaże. Komisja zwróciła się do państw członkowskich z prośbą o poinformowanie przedsiębiorców o stosowaniu okresu przejściowego, co w Polsce zostało uczynione za pośrednictwem portalugov.pl: Informacja w sprawie obowiązku instalacji i stosowania tachografów inteligentnych wersji drugiej w UE - Ministerstwo Infrastruktury - Portal Gov.pl

Póki co niezmienne pozostają inne daty narzucone przez przepisy:

  • do 19.08.2025 r. – wymiana tachografów G2V1 naG2V2
  • do 01.07.2026 r. – montaż tachografów G2V2 w tzw. „busach”.

Kogo dotyczy obowiązek wymiany tachografu

Mówiąc o zmianie tachografów na inteligentne nie można pominąć kwestii tego, że nie dotyczy ona każdego przedsiębiorcy. Cytując fragment Rozporządzenia UE nr 165/2014 wymianie podlegają tachografy w „pojazdach użytkowanych w państwie członkowskim innym niż ich państwo członkowskie rejestracji”. Zwykło się zatem mówić, że wymiana tachografu dotyczy transportu międzynarodowego, ale nie jest to sformułowanie precyzyjne. Spójrzmy na kilka przykładów:

  1. 1. Trasa: Polska – Francja. Kraj rejestracji pojazdu: Polska. Wymiana tachografu: obowiązkowa, ponieważ pojazd będzie poruszał w państwie członkowskim innym niż państwo rejestracji.
  2. 2. Trasa: Polska – Ukraina (przez granicę polsko- ukraińską). Kraj rejestracji pojazdu: Polska.
    Wymiana tachografu: nieobowiązkowa, ponieważ pojazd nie będzie poruszał się po innym kraju członkowskim UE.
  3. 3. Trasa: Polska – Serbia. Kraj rejestracji pojazdu: Polska.
    Wymiana tachografu: obowiązkowa, ponieważ mimo, że Serbia nie jest krajem członkowskim UE to pojazd po drodze będzie przejeżdżał przez kraje członkowskie np. Słowację lub Węgry.
  4. 4. Trasa: Warszawa – Gdańsk. Kraj rejestracji pojazdu: Polska.
    Wymiana tachografu: nieobowiązkowa. Pojazd może być wyposażony nawet w tachograf analogowy.
  5. 5. Trasa: Berlin – Dortmund (Niemcy). Kraj rejestracji pojazdu: Polska.
    Wymiana tachografu: obowiązkowa, ponieważ pojazd będzie poruszał w państwie członkowskim innym niż państwo rejestracji.

Planując wymianę tachografu warto przemyśleć, które z pojazdów będą użytkowane w kwalifikującym się ruchu zagranicznym. Jak pokazują powyższe przykłady, w przypadku części floty wymiana może okazać się zbędna.

Kary za brak wymiany tachografu

Po 2-miesięcznym okresie przejściowym należy liczyć się z tym, że na przewoźników posypią się kary. Brak wymiany tachografu pomimo ciążącego na firmie obowiązku jest zagrożony mandatem w kwocie 10.000 zł dla przedsiębiorstwa oraz 2.000 zł dla zarządzającego transportem. Co więcej, brak wymiany uniemożliwi dalsze świadczenie usług przewozu międzynarodowego oraz może spowodować postępowanie w sprawie oceny dobrej reputacji przewoźnika.

Można zatem powiedzieć, że jest to ostatni dzwonek dla przedsiębiorców, którzy jeszcze nie udali się do serwisu tachografów na wymianę. Według doniesień zamontowanie nowego urządzenia to koszt ok. 4-5 tyś złotych. Konsekwencje zaniechania tego obowiązku mogą się jednak znacznie droższe.

Regulacje Prawne
11.1.2025
13 min.
Kary za brak tachografu odłożone w czasie
A jednak! Pomimo ciągłych zapewnień o braku jakiejkolwiek taryfy ulgowej dla przewoźników w związku z obowiązkową wymianą tachografów, Komisja Europejska zdecydowała się odłożyć w czasie nakładanie wielotysięcznych mandatów. W zamian, dokładnie do 28 lutego 2025 r. służby kontrolne mają upominać i edukować kierowców, którzy zostaną przyłapani na jeździe zagranicznej ze starszym urządzeniem rejestrującym. Należy jednak podkreślić, że są to jedynie wytyczne, które nie mają mocy prawnej a zatem podejście organów kontrolnych do tej kwestii może różnić się w każdym kraju członkowskim. Jeżeli zatem jakiś przewoźnik jeszcze nie wymienił tachografu pomimo konieczności, rekomendujemy jak najszybszą wizytę w specjalistycznym serwisie.
Brak wpisów do wyświetlenia.
Resetuj filtry
Wyszukaj lub filtruj
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Tegoroczna edycja była nie tylko okazją do prezentacji oferty wystawców, ale również do debat, wymiany doświadczeń i merytorycznych dyskusji na temat przyszłości transportu. Nie zabrakło także rozmów o wyzwaniach, z jakimi branża mierzy się na co dzień – od rosnących kosztów działalności, przez problemy kadrowe, po zmieniające się przepisy i wymogi związane z cyfryzacją oraz ekologią.

W dyskusjach i panelach aktywnie uczestniczyli przedstawiciele DRIVIA Centrum Obsługi Transportu.

Debata

W debacie „Rozliczanie czasu pracy kierowców – czyli jak liczyć, żeby przetrwać i… się nie przeliczyć?” głos zabrał Marek Dorabiała, CEO Drivia, który zwrócił uwagę na znaczenie rzetelnego prowadzenia dokumentacji, właściwego konstruowania umów z kierowcami oraz prawidłowego rozliczania czasu pracy kierowców. Podkreślił, że te elementy stanowią podstawę bezpieczeństwa prawnego i finansowego każdej firmy transportowej, a ich niedopilnowanie może prowadzić do poważnych konsekwencji podczas kontroli czy sporów z pracownikami, szczególnie teraz w obliczu wprowadzanych zmian w zakresie uprawnień PIP.

Prelekcja

Z kolei podczas swojego wystąpienia Michał Pasik, ekspert Drivia, omówił kluczowe wyzwania, z jakimi mierzy się branża przewozów rzeczy pojazdami o DMC do 3,5 tony. Prelegent skupił się na kwestiach uzyskiwania licencji transportowych, rozliczania czasu pracy kierowców oraz obowiązku montażu tachografów. W oparciu o doświadczenia firmy Drivia, która na co dzień wspiera przewoźników w zakresie rozliczeń czasu pracy oraz obsługi kadrowo-płacowej, zaprezentował również praktyczne przykłady i problemy, z jakimi borykają się przedsiębiorcy w codziennej działalności transportowej.

Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy odwiedzili stoisko DRIVIA i wzięli udział w rozmowach, prelekcjach oraz panelach dyskusyjnych. Cieszymy się, że mogliśmy wspólnie wymieniać doświadczenia i inspirować się do dalszego rozwoju branży.

Do zobaczenia podczas kolejnej edycji TransLogistyka Poland 2026 – już dziś zapraszamy do udziału!

2 min
Jesteśmy częścią branży, która się rozwija – relacja z Targów TransLogistyka Poland 2025
Targi TransLogistyka Poland 2025 po raz kolejny potwierdziły, że są najważniejszym wydarzeniem branży transportowej, logistycznej i spedycyjnej w Polsce. Przez trzy dni hale wystawowe wypełniły się setkami stoisk firm prezentujących nowoczesne rozwiązania, technologie i usługi wspierające sektor TSL.

Jesteśmy tam – z wiedzą, doświadczeniem i dobrym nastawieniem

Na naszym stoisku zaprezentujemy kompleksowe rozwiązania dla firm transportowych – od rozliczania czasu pracy kierowców, przez obsługę kadrowo-płacową, aż po wsparcie w zakresie uzyskiwania licencji transportowych. Ale przede wszystkim będzie to miejsce, gdzie można nas po prostu poznać – ludzi, którzy tworzą Drivię i na co dzień pomagają firmom z branży działać sprawniej i zgodnie z przepisami.

Nasza prelekcja: Rewolucja na rynku przewozów do 3,5 tony

📍 Hala 3, godz. 13:10, 5 listopada 2025 r.

Podczas prelekcji Michał Pasik, nasz specjalista ds. czasu pracy kierowców i szkoleniowiec, opowie o kluczowych wyzwaniach, z jakimi mierzy się branża przewozów rzeczy pojazdami o DMC do 3,5 tony. Poruszy tematy licencji transportowych, rozliczania czasu pracy oraz obowiązku montażu tachografów. Na przykładach z naszej praktyki pokażemy, z jakimi trudnościami spotykają się przewoźnicy i jak sobie z nimi radzić.

Nasz udział w debacie: Rozliczanie czasu pracy kierowców – czyli jak liczyć, żeby przetrwać i… się nie przeliczyć?

📍 Hala 3, godz. 15:20, 4 listopada 2025 r.

W debacie weźmie udział Marek Dorabiała, nasz CEO i założyciel Drivia. Podzieli się doświadczeniem i spojrzeniem na rozliczanie czasu pracy kierowców w kontekście aktualnych przepisów i wyzwań, jakie stoją przed branżą.

Do zobaczenia w Warszawie!

Zachęcamy, by zajrzeć na nasze stoisko, porozmawiać, zasięgnąć porady i dowiedzieć się więcej o tym, jak możemy wspierać Waszą firmę.
Spotkajmy się na Trans Logistica Poland 2025hala 4, stoisko E4.

Do zobaczenia!

2 min
Spotkajmy się na Trans Logistica Poland 2025!
Już w dniach 4–6 listopada 2025 roku będzie nas można spotkać podczas Trans Logistica Poland w Warszawie! Znajdziecie nas w hali 4, na stoisku E4, gdzie czekać będzie nasz zespół – gotowy do rozmowy, wymiany doświadczeń i pokazania, jak wspieramy przewoźników w codziennych obowiązkach.
Brak wpisów do wyświetlenia.
Resetuj filtry
Wyszukaj lub filtruj
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.